
Aanvragen bijdrage re-integratie voortaan online
Werkgevers kunnen voortaan de bijdrage van UWV bij de re-integratie van een zieke werknemer, online aanvragen via het werkgeversportaal. Dat staat in de nieuwsbrief van UWV van 3 juni. Het formulier Verzoek participatie in re-integratie was tot vorige week alleen in een papieren versie beschikbaar. Met de introductie van het online formulier komt daar een einde aan. Het papieren formulier is nog te downloaden tot en met 30 september 2025. Daarna is het formulier alleen online beschikbaar. Om gebruik te kunnen maken van de mogelijkheid om online een aanvraag te doen, hebben werkgevers E-herkenning nodig.
Bijdrage aanvragen
Met het formulier Verzoek participatie in re-integratie kunnen werkgevers een bijdrage van UWV aanvragen voor de kosten van de re-integratie. Dat kan in de volgende gevallen:
- De re-integratie is afgelopen voordat het dienstverband eindigt – Als de re-integratiekosten hoger zijn dan 70% van het brutoloon dat de werknemer nog krijgt tot hij uit dienst gaat, betaalt UWV het deel boven daarboven tot een maximum van € 3.000.
- De re-integratie loopt door na afloop van het dienstverband – Als het gekozen re-integratietraject van de werknemer de kans op werk vergroot, geeft UWV een bijdrage van maximaal € 3.000. Werkgevers die een re-integratiebedrijf inschakelen, kunnen de kosten daarvoor tot maximaal € 5.000 vergoed krijgen. Maar alleen als de werknemer dan voor een half jaar bij een andere werkgever aan het werk gaat.
Voorwaarden bijdrage re-integratie
Er zijn wel een paar voorwaarden om in aanmerking te komen voor een bijdrage. Zo mogen werkgevers geen eigenrisicodrager voor de Ziektewet zijn en moeten de werkgever en werknemer het eens zijn over het Plan van aanpak voor de re-integratie. Ook moet de re-integratie minimaal 6 weken voor het einde van het dienstverband van de werknemer zijn gestart.