Nog steeds onveilige situaties bij bagageafhandeling Schiphol
De arbeidsomstandigheden bij de bagageafhandeling op Schiphol zijn nog steeds beroerd. Door personeelstekort is de werkdruk te hoog en ontstaan levensgevaarlijke situaties. In oktober was er een groot incident bij Swissport, een van de bagagebedrijven. Een vliegtuig werd te zwaar beladen. ‘Er stond een nul te weinig op het formulier. De piloot had het gelukkig op tijd door, anders hadden we het toestel in stukken van de baan kunnen halen’, aldus een voorman die de NOS op 27 november sprak.
Per uur en per dag
In opdracht van de arbeidsinspectie onderzocht Ergos afgelopen mei de fysieke belasting bij de bagage-afhandeling. Die bleek veel te hoog. Op drukke dagen tillen de medewerkers 200 koffers per uur. De richtlijn is 216 koffers per dag om kans op gezondheidsschade bij langdurige blootstelling tot een acceptabel niveau te beperken. Dat is een enorm verschil. Ook is de bagage-afhandeling nauwelijks geautomatiseerd. Er zijn wel tilhulpen, maar die worden nauwelijks gebruikt. Zes bagage-afhandelaren kregen daarom in september een dwangsom opgelegd van de inspectie.
Bagagerobots
Schiphol heeft nu zelf het voortouw genomen om meer tilwerk te automatiseren. De vluchthaven heeft een belang van 10% in Cobot Lift genomen, een Deense fabrikant van bagagerobots. Het is de bedoeling dat de Cobot liften 90% van het tilwerk overnemen. Schiphol hoopt als mede-eigenaar de robots sneller geleverd te krijgen. Het doel is om voor april 2024 alle werkplekken voorzien te hebben van tilhulpen.