Faq's
Laatst gewijzigd op: 12 februari 2024 | Geschreven door: Eugenia Melissen Ferrer
remote werken

Werken vanuit het buitenland: wat is de rol van HR?

Als medewerkers remote willen werken, moet je hier als HR-medewerker van tevoren strakke afspraken over maken. Deze constructie moet in eerste instantie praktisch haalbaar zijn. Verder moet er regelmatig overlegd worden en is een goede communicatie essentieel. Hoe creëer je als HR-medewerker ruimte voor deze nieuwe trend, zonder het belang van binding en productiviteit uit het oog te verliezen?

Binding en productiviteit

Een goede communicatie tussen de werknemer en het team is, zeker bij remote werken, belangrijk. Het is minder makkelijk om even snel te overleggen, dus werkgevers en werknemers zullen extra hun best moeten doen om bereikbaar te zijn en te investeren in een goede communicatie. Denk aan vaste online contactmomenten met het hele team (bijvoorbeeld ’s ochtends en aan het eind van de werkdag) en wekelijks persoonlijk contact tussen werknemer en leidinggevende. Verder moeten werknemers zich realiseren dat ze niet op vakantie zijn en even productief moeten zijn als thuis en op kantoor.

Talentbehoud

Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden zijn een goede manier om personeel te vinden en binden in tijden van arbeidsmarktkrapte. Organisaties kunnen nu bijvoorbeeld sneller nieuw talent aantrekken door ‘remote working experiences’ aan te bieden. Sommige werknemers willen dit zelfs als recht in hun contract vast laten leggen. Je kan als werkgever wel bepalen dat werknemers binnen drie uur van de Nederlandse tijdzone zitten. Bedenk dat remote werken geen recht is en dat je dit als HR-medewerker ook mag weigeren.