Diversiteit, inclusie en loonkloof geen prioriteit voor HR
Diversiteit, inclusie en gelijke beloning staan niet in de top tien van belangrijkste beleidsthema’s van HR-professionals. Bijna de helft van de werkgevers stuurt er niet actief op en het merendeel heeft ook niet recentelijk onderzocht of er sprake is van een loonkloof tussen mannen en vrouwen. Positieve uitschieters zijn de sectoren openbaar bestuur en kennisintensieve dienstverlening. Daar stuurt respectievelijk 61% en 57% actief op diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid. Bij de groot- en detailhandel is dat slechts 33%.
HR Trendonderzoek 2024
Het belangrijkste thema voor HR-professionals is momenteel werving en selectie. Op de tweede plaats staat ontwikkeling, scholing, inzetbaarheid en talentmanagement. Arbo- en gezondheidsbeleid is de nummer drie. Op de vierde plaats staat employee experience, op de vijfde plek arbeidsvoorwaarden. Diversiteit en inclusie staat pas op plek 11. AI en HR op 13. De resultaten zijn afkomstig uit het HR-Trendonderzoek van Berenschot onder bijna 1.000 HR-professionals.
HR wil wel, maar weet niet hoe
De redenen waarom organisaties zich niet actief richten op diversiteit, inclusie en het verkleinen van de loonkloof zijn onvoldoende tijd en kennis over hoe het aan te pakken, geen duidelijke prestatie-indicatoren en weinig steun van de top. ‘HR-professionals vinden het wel degelijk relevant, maar komen er niet aan toe. De waan van de dag en de aanhoudende druk om medewerkers te vinden én te behouden, belemmeren veel werkgevers om er prioriteit aan te geven’, zegt Hans van der Spek, manager kenniscentrum Mens & Organisatie bij Berenschot.
Arbeidsmarktcommunicatie
Bij diversiteit wordt vaker gestuurd op culturele en etnische diversiteit dan op genderdiversiteit en het aannemen van mensen met een arbeidsbeperking. ‘Een diverse samenstelling van individuen zorgt voor complementariteit, waarmee we elkaar inspireren en verrijken. Diversiteit leidt daarmee tot meer creativiteit, betere prestaties en besluitvorming’, aldus Van der Spek. In organisaties waar actief gewerkt wordt aan het verminderen van (mogelijke) discriminatie, is men ook extra alert op de teksten en diversiteit aan beelden die gebruikt worden in de arbeidsmarktcommunicatie.
Onbewuste vooroordelen
Niet weten hoe je dit thema aan kan pakken, weerhoudt sommige organisaties er dus van om werk van te maken van een diverse en inclusieve omgeving. ‘Dat vraagt niet alleen om visie, maar vooral ook om bewustwording en praktische stappen voor het bevorderen van meer diversiteit in een inclusieve(re) omgeving. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het herschrijven van vacatureteksten in genderneutrale bewoordingen, het bieden van trainingen op onbewuste vooroordelen en interculturele communicatie of het faciliteren van medewerkersnetwerken gericht op diversiteitsgroepen’, legt Van der Spek uit.