HR moet inzetten op zingeving
Corona en schaarste vervagen de band tussen organisaties en medewerkers. Zingeving – het waarom je ergens zou willen werken – is belangrijker dan ooit. Nieuwe en toekomstige generaties medewerkers moeten overtuigd worden dat het ‘waarom’ van de organisatie verder gaat dan primair denken aan de aandeelhouders. De medewerkers zelf, lokale gemeenschappen en de hele wereld zijn veel belangrijker.
ZP’ers
Dat blijkt uit het jaarlijks onderzoek van ABN AMRO en Adept onder 764 zp’ers. Dat zijn geen reguliere zzp’ers, maar zelfstandige professionals die als gespecialiseerde kenniswerker of interim manager door HR worden ingehuurd bij organisaties met meer dan 250 werknemers. Zij geven vaak vorm en inhoud aan nieuw leiderschap binnen organisaties.
Zingeving
Corona heeft geleid tot minder contact tussen management en medewerkers. Nieuwe werknemers zijn vooral online gestart en hebben hun collega’s vaak alleen maar virtueel gezien. De klassieke binding met de organisatie en de bijbehorende cultuur zijn veel minder vanzelfsprekend dan voorheen. HR en management moeten dus gaan nadenken over hoe ze de geest van de organisatie en het onderlinge vertrouwen kunnen behouden.