Nieuws
Laatst gewijzigd op: 20 november 2025 | Geschreven door: Redactie Performa HR

Meer werkgevers stellen grenzen aan thuiswerken

Een of twee dagen thuiswerken is voor het merendeel van de werkgevers nog de standaard, maar er is wel een kentering te zien in hun houding tegenover thuiswerken. Werkgevers zijn strenger als het gaat om de uitvoering van het thuiswerkbeleid. Meer werkgevers voeren verplichte kantoordagen in en leggen regels voor thuiswerken vast in een thuiswerkbeleid. Dat blijkt uit een onderzoek van de AWVN onder de leden.

Thuiswerken minder vrijblijvend

Thuiswerken wordt minder vrijblijvend is de algemene conclusie van het onderzoek ‘Thuiswerken wordt volwassen’ van de werkgeversvereniging over hybride werken en thuiswerken. Het is het vijfde achtereenvolgende jaar dat deze peiling onder de leden plaatsvindt. 97% van de ondervraagde werkgevers (n=355) biedt werknemers de mogelijkheid een of twee dagen thuis te werken en ziet hier ook de voordelen en het belang van in. Dat is zelfs iets meer dan vorig jaar (94%) en het jaar daarvoor (95%).

Verplichte kantoordagen

Anders dan in voorgaande jaren is het percentage werkgevers dat werknemers verplicht een of meer dagen naar kantoor te komen, gestegen. 78% van de werkgevers heeft dwingende afspraken gemaakt over een minimumaantal kantoorwerkdagen. Dat is een forse stijging ten opzichte van 2024. Toen meldde het onderzoek dat  “een op de drie werkgevers overweegt wel actie om het personeel vaker naar kantoor te laten komen. Van een ‘kantoorplicht’ lijkt echter geen sprake.”  34% gaf toen aan hierover na te denken.

Afspraken in thuiswerkbeleid

Het thuiswerkpatroon lijkt onveranderd: dinsdag en donderdag zijn vaak de standaard kantoordagen met hooguit twee dagen thuiswerken als norm. Werkgevers die werknemers verplichten om vaker op locatie te werken, doen dat door te verwijzen naar eerder gemaakte afspraken. Vaak is dat door middel van een thuiswerkbeleid. 59% van de respondenten zegt hierin afspraken te maken over vaker op kantoor werken en 44% legt hierin een verplicht aantal kantoordagen vast.

Overleg over thuiswerken

68% van de werkgevers is (nog steeds) tevreden over de thuiswerkbalans in de eigen organisatie, maar dat is minder dan een jaar geleden; toen was dat nog 75%. Van de groep tevreden werkgevers heeft ruim een vijfde (22%) onlangs nog het thuiswerkbeleid aangepast en 17% geeft aan dat binnenkort te gaan doen. Bij de meeste bedrijven wordt dit gedaan in overleg met de medewerkers (90%). Bij 84% van deze gevallen wordt daarbij de ondernemingsraad betrokken. Bij 15% vindt overleg over aanpassingen plaats via de cao-onderhandelingen.