Ben je een bedrijf groot of klein, school, sportvereniging of zorginstelling? Met TrusTool geef je een professionele invulling aan je zorgplicht.
Misschien heb je al diverse regelingen opgesteld en vertrouwenspersonen aangesteld. Dat is zeker een goed begin. Maar hoe is het proces verder ingericht? Op welke wijze worden interne en/of externe vertrouwenspersonen gefaciliteerd in de uitoefening van hun rol? TrusTool zorgt voor een compleet proces van melding tot rapportage. Het is veilig en voldoet aan alle wet- en regelgeving.
Een vroegtijdige betrokkenheid van een vertrouwenspersoon kan ziekteverzuim, reputatieschade en conflicten voorkomen.
- Melden laagdrempelig: De vertrouwenspersoon wordt heel eenvoudig bereikbaar door gebruik van een QR-code. Ook anonieme meldingen zijn mogelijk via TrusTool.
- Veilig dossierbeheer: In een afgeschermd portaal kunnen persoonsgegevens en informatie veilig worden opgeslagen. TrusTool is compliant met wet- en regelgeving en waarborgt de privacy en veiligheid van de melder.
- Eenvoudig rapporteren: Met TrusTool realiseer je met een druk op de knop duidelijke en anonieme rapportages van alle vertrouwenspersonen. Zo is rapporteren niet langer tijdrovend.
TrusTool zorgt voor een compleet proces van melding tot rapportage. Via een QR-code kan de melder eenvoudig de vertrouwenspersoon bereiken. Anoniem melden is ook mogelijk. Meldingen worden naar een afgeschermde omgeving geleid die alleen toegankelijk is voor de vertrouwenspersoon.
TrusTool is niet alleen veilig, maar ook zeer gebruiksvriendelijk. Realtime rapporteren wordt heel eenvoudig. Met één druk op de knop realiseer je in een handomdraai anonieme rapportages. Goed om te weten: TrusTool is ook geschikt als meldpunt voor misstanden volgens de Wet bescherming klokkenluiders.
- Melden met een QR-code: Mensen kunnen op een laagdrempelige manier contact zoeken met de vertrouwenspersoon. De organisatie zorgt voor verspreiding van de QR-codes die gebruikt kunnen worden om een melding te doen.
- Kiezen: anoniem of niet: Als de QR-code gescand is, komt de melder in de afgeschermde omgeving. Daar kan een keuze gemaakt worden tussen Nederlands of Engels. Vervolgens kan de melder kiezen voor een anonieme of niet-anonieme melding.
- Ontvangst melding: De niet-anonieme melder krijgt per e-mail een automatische ontvangstbevestiging van de melding. De vertrouwenspersoon krijgt een bericht dat er in het portaal (dat alleen toegankelijk is voor die vertrouwenspersoon) een nieuwe melding staat.
- Beveiligd dossier: De vertrouwenspersoon heeft een beveiligd dossier waar het proces van de melding wordt bijgehouden. Ook de melder kan toegang krijgen tot dit dossier. Er is ook ruimte voor eigen aantekeningen van de vertrouwenspersoon. Daar heeft de melder geen toegang toe.
- Eenvoudig rapporteren: De vertrouwenspersoon kan voor bestuur, HR of de medezeggenschapsraad periodiek heel eenvoudig anonieme rapportages maken van alle meldingen van de organisatie. Dit bespaart heel veel tijd ten opzichte van handmatige rapportages.