Waar moet ik op letten bij onboarding?
Onboarding van nieuwe medewerkers begint over het algemeen al voordat ze officieel in dienst zijn getreden. Vanaf het moment dat je het laatste, vaak arbeidsvoorwaarden-, gesprek voert met je nieuwe medewerker en die tekent voor de baan, start het onboardingsproces. Vanaf dat moment is het zaak om de medewerker zo snel mogelijk ‘aan boord’ te krijgen.
Dit kan, vaak online, door modules of applicaties waardoor de medewerker alvast kan kennismaken met de organisatie, zich kan inlezen in relevante informatie en het personeelshandboek.
Eerste werkdag
Op de eerste werkdag moet de medewerker beschikken over een eigen (ingerichte) werkplek, een laptop of pc en toebehoren en een wachtwoord hebben om in te kunnen loggen. Ook kun je dan andere inloggegevens, toegangspassen en bedrijfsmiddelen overhandigen.
Zorg dat de medewerkers (op de afdeling) weten dat er een nieuwe collega komt en wanneer de eerste werkdag is. Zorg dat een naaste collega de begeleiding op zich neemt, dan heeft de nieuwe medewerker een vast aanspreekpunt waar hij met al zijn vragen naartoe kan.
Wil je meer lezen over dit onderwerp? Bekijk dan de Checklist Onboarding nieuwe medewerker.