Faq's
Laatst gewijzigd op: 12 januari 2016 | Geschreven door: Hans Delissen
platformwerk

Valt een toeslag voor bereikbaarheidsdiensten onder vast loon?

Wij zijn een klein bedrijf (bruto 9 fte) en verzorgen in opdracht van diverse zorgverzekeraars het traject van adviseren, leveren en aftersales van medisch gerelateerde hulpmiddelen. Wij zijn contractueel verplicht 24 uur per dag bereikbaar te zijn. Deze dienst (achterwacht) wil ik door één medewerker laten uitvoeren. In de praktijk krijgen wij gemiddeld 3 oproepen per maand buiten de kantooruren waarbij vaak blijkt dat het de volgende dag tijdens kantooruren opgelost kan worden. Een keer per maand wordt er buiten kantooruren uitgerukt. Wij volgen de cao Zorgverzekeraars maar deze voorziet alleen in de zin van overwerk. Graag zou ik een toeslag, zgn bereikbaarheidsdienst, willen toekennen aan deze medewerker. Kunt u mij adviseren over de hoogte en of deze toeslag onder het begrip vast loon valt?

Uw vraag gaat over een toeslag voor bereikbaarheidsdiensten. Als werknemers bereikbaar moeten zijn voor oproepen, is het gebruikelijk deze bereikbaarheid te belonen met een toeslag. U kunt kiezen voor een percentage van het maandloon of een vast bedrag per dag, week of maand dat de werknemer bereikbaar moet zijn. Uit uw vraag begrijp ik dat één medewerker altijd bereikbaar moet zijn naast zijn reguliere arbeidsuren. Een aanzienlijke vergoeding is dan wel op zijn plaats. Over de hoogte van deze bedragen kan ik u echter helaas niet adviseren. Dit verschilt per sector en per functie. De toeslag behoort wel tot het belastbare loon. Op het moment dat de werknemer opgeroepen wordt, moet u deze uren normaal uitbetalen, eventueel met een avond- of weekendtoeslag. Op het moment dat de werknemer meer werkt dan zijn gebruikelijke arbeidsduur, gaat de overwerktoeslag gelden.