Meeste leaseauto’s 22% bijtelling
Er zijn nog maar twee soorten bijtelling van het privégebruik van leaseauto’s die in 2017 worden aangeschaft: 4% voor alle volledig elektrische auto’s tot een aanschafbedrag van € 50.000 en 22% voor alle andere auto’s, benzine, diesel, hybride of peperdure elektrische bolides. In 2016 waren er veel meer smaken: 4%, 15%, 21% en 25%, afhankelijk van de CO2-emissie. Het hoogste en veruit meest voorkomende tarief daalt weliswaar van 25 naar 22%, maar per saldo wordt de bijtelling niet lager. Dankzij een gelijktijdige verhoging van de tweede en derde schijf van de inkomstenbelasting bedraagt de 22%-bijtelling voor een 2017 aangeschafte auto met een cataloguswaarde van € 35.000 per saldo een paar tientjes meer dan de 25%-bijtelling van dezelfde auto die in 2016 is aangeschaft.
Privégebruik
De bijtelling is een percentage van de aanschafwaarde van de auto die elk jaar bij het belastbaar inkomen van de werknemer wordt opgeteld ter compensatie van het privégebruik van de zakelijke auto. Geen bijtelling blijft overigens mogelijk, maar is aan strikte regels gebonden. De leaserijder mag in dat geval niet meer dan 500 privékilometers per jaar rijden en moet een volledig sluitende rittenadministratie bijhouden. De fiscus controleert hier zeer actief op.
Exit hybride
De nieuwe bijtellingsregels betekenen vrijwel zeker het einde van de (plug in) hybride, de auto die zowel elektrisch als op brandstof rijdt. Sinds 1 januari valt de aanschaf in de hoogste bijtelling én is de 50% korting op de motorrijtuigenbelasting afgeschaft. Alleen eigenaren van bestaande hybrides houden tot 2020 de korting, om te voorkomen dat ook de tweedehandsmarkt direct in elkaar stort. De overheid stopt dus met het bevoordelen van hybrides en kiest alleen nog voor geheel emissieloze elektrische auto’s.