De vijf effecten van meer werkgeluk
Als medewerkers tevreden en gelukkig zijn, straalt dat ook af op de organisatie. Organisaties werken beter als hun medewerkers gelukkig zijn. Dat zie je niet alleen terug in de sfeer, maar ook in de productiviteit. Tevreden medewerkers genereren zo’n 13% meer omzet voor hun bedrijf dan ontevreden medewerkers. Genoeg redenen om als organisatie het werkgeluk op de werkvloer zo veel mogelijk te stimuleren dus.
Weinig verzuim
Een werknemer die zich op zijn gemak voelt op de werkvloer zal zich minder vaak ziekmelden. Natuurlijk kan een vervelende griep iedereen overkomen, maar een tevreden medewerker is over het algemeen gezonder en zal minder snel thuis blijven door een lichte kwaal zoals hoofdpijn. Je kan er dus op rekenen dat een tevreden werknemer zich inzet voor het bedrijf en zijn best doet om zo vaak mogelijk aanwezig te zijn.
Fijne sfeer op kantoor
Een tevreden medewerker draagt bij aan een fijne sfeer op de werkplek. Dat zal collega’s direct opvallen, maar ook effect hebben op klanten . Een positieve uitstraling draagt bij aan het imago van je bedrijf en is een must om de best mogelijke service te leveren.
Gratis reclame
Als een werknemer trots is om voor het bedrijf te werken, praten ze meestal positief over hun werkzaamheden en werkplek. Vrienden, familie en kennissen krijgen dus een goede indruk van het bedrijf en zijn eerder geneigd om het bedrijf of bepaalde diensten die het bedrijf biedt aan te raden aan anderen.
Persoonlijke ontwikkeling
Gemotiveerde medewerkers dragen bij aan het succes van het bedrijf door zich te blijven ontwikkelen. Ze zetten stappen om meer te leren over onderwerpen waar het bedrijf baat bij heeft en tonen initiatief. Gemaakte fouten dienen als een leermeester, niet als reden om gedemotiveerd te raken. Met het ontwikkelen van vaardigheden en talenten zijn ze nog beter in staat om hun werk uit te voeren.
Open communicatie
Een tevreden werknemer durft zich vaker uit te spreken. Dit zorgt niet alleen voor een open communicatie op de werkvloer, maar helpt ook met het verbeteren van de werkprocessen. Een werknemer met passie voor de zaak geeft nuttige feedback, bijvoorbeeld over de werksfeer of aanpassingen aan bepaalde werkzaamheden. Door betrokkenheid te tonen helpen ze mee om processen binnen en buiten het bedrijf zo soepel mogelijk te laten verlopen.