blogs en interviews
Laatst gewijzigd op: 11 juli 2024 | Geschreven door: Eugenia Melissen Ferrer
mobiliteit

Maak van mobiliteit je visitekaartje

Door: Yente van der Aa, Lease-deal.com

Mobiliteit in HR-context is niet per se een favoriet of gezellig onderwerp. Ook ik associeer werknemersmobiliteit met ‘gedoe’, ‘administratief geneuzel’, ‘persoonlijke wensen’ en ‘absurd complex’. Het goed willen doen voor alle werknemers en ook het MT tevreden houden met steeds minder kosten is best een uitdaging. Want mobiliteit is vaak een van de grootste kostenposten in organisaties.

Iedere werknemer heeft te maken met mobiliteit. Het heeft daarom verrassend veel raakvlakken met HR-thema’s, zoals: duurzaamheid, vitaliteit, employee journey, employer branding en werknemerstevredenheid. Je zou dus verwachten dat werkgevers zich hardmaken om de mobiliteit van hun werknemers tot in de puntjes uit te werken en persoonlijk af te stemmen. Zeker omdat mobiliteit, in welke vorm dan ook, een van de meest zichtbare secundaire arbeidsvoorwaarden is. Werknemers moeten tenslotte toch echt op kantoor zien te komen om hun werkzaamheden uit te voeren. En zelfs als ze alleen thuiswerken, moet dat in de meeste gevallen geregistreerd worden.

Olifant in de kamer

Maar als je nu kijkt naar jouw organisatie: heb je dan het gevoel dat jullie mobiliteit goed is geregeld? Bestaat er überhaupt een mobiliteitsbeleid? In de praktijk hebben zo’n 18-20% van de organisaties in Nederland een mobiliteitsbeleid over alle vervoerstypen. Nog minder organisaties hebben een beleid dat ook echt up-to-date is. Je kunt je voorstellen dat een beleid van vóór de pandemie niet helemaal meer past in deze tijd. Er is te veel veranderd.

Uitstekend werkgeverschap

Dat werkgevers zich hardmaken voor goedgeregelde mobiliteit, valt dus flink tegen. En dat terwijl er juist kosten bespaard kunnen worden. De ‘mobiliteitsolifant’ ligt op tafel bij het MT, maar omdat de verantwoordelijkheden bij meerdere afdelingen liggen, wordt het netjes onder op de stapel gelegd. Best vreemd. Want we gaan met z’n allen kijken naar hoe we minder CO2 kunnen uitstoten, onze werknemers vitaler krijgen, hoe we ervoor zorgen dat werknemers zich binden aan de organisatie en hoe we nieuw talent kunnen aantrekken met uitstekend werkgeverschap. Maar weinig managers kijken naar die olifant. Daarmee wil ik niet zeggen dat mobiliteit de ultieme oplossing is, maar het is toch echt een mooie, zichtbare invalshoek. Kijk zelf maar:

Verduurzaming en vitaliteit

Grote kans dat het merendeel van het huidige wagenpark van jouw organisatie nog bestaat uit auto’s met fossiele brandstof. Hebben jullie inzicht in hoeveel dat er zijn? Wanneer deze vervangen moeten of kunnen worden door een elektrische auto? En wat gaat dan de bijtelling worden voor de werknemer bij privégebruik? Zijn er ook werknemers die binnen een straal van 18 km van kantoor wonen die wel eens met een e-fiets zouden kunnen reizen als de zon schijnt? Als je hier beleid over maakt, het goed communiceert en het efficiënt uitvoert, dan kun je gestructureerd verduurzamen, kosten besparen én werknemers in beweging krijgen.

Employee journey

We begrijpen het belang van de gehele reis van de werknemer, van kop tot staart. Daarom is het belangrijk dat, wanneer een werknemer (nieuw in dienst komt en) een auto van de zaak mag uitkiezen, het zo min mogelijk gedoe met zich meebrengt. Met een mobiliteitsbeleid kun je heel nauwkeurig bepalen aan welke eisen de auto moet voldoen en waar de werknemer recht op heeft, zoals vergoedingen en andere zaken (bijvoorbeeld OV, e-fiets of een laadpaal aan huis).

Maar ook als een werknemer vervroegd uit dienst treedt, is het belangrijk dat dit niet meer ongemakkelijk wordt dan het misschien al is. Wat gebeurt er met het contract van de auto, de fiets of de laadpaal die thuis is geïnstalleerd? En wie betaalt de kosten voor de afkoop van het (lease)contract? Als je van tevoren duidelijk hebt wat de beleidsregels zijn voor uitdiensttreding, dan weet iedereen waar ze aan toe zijn en voorkom je onnodige discussies.

Employer branding

‘Bij mijn organisatie kan ik elke dag zelf kiezen hoe ik wil reizen. Ik heb een auto, een fiets en een Ov-kaart en alles wordt netjes bijgehouden en vergoed. En als ik op de fiets naar werk kom, krijg ik een hogere kilometervergoeding. Er is nooit gedoe over! Heel fijn.’ Hoe goed zou dat zijn in het kader van employer branding. Mobiliteit als visitekaartje dus. Als je wilt uitblinken met aantrekkelijk werkgeverschap, dan kun je met mobiliteit een zichtbare stap maken. Er is veel te winnen, ook in het simpel beheren ervan.

Mobiliteit en HR

Ik pleit ervoor om het spreekwoordelijke ‘paarse mobiliteitsdossier’ op tafel met beide HR-handen aan te pakken en het in één keer voor alle werknemers goed te regelen. Maak jezelf verantwoordelijk! Zo blijft het niet tussen afdelingen zweven. Mijn advies: begin bij het begin. Ga aan de slag met een goed mobiliteitsbeleid. Zorg ervoor dat je kiest uit een duurzaam aanbod (elektrische auto’s, e-fietsen, deelvervoer, OV, noem maar op) en implementeer een wagenparktool, het liefst een die direct gekoppeld is aan je HR-systeem. Daarmee maak je de mobiliteit van alle werknemers moeiteloos.

Yente van der Aa is werkzaam bij Lease-deal.com, partner van HR Live op 17 oktober in de Fokker Terminal in Den Haag.