Meerderheid werkgevers heeft nog geen goede meldregeling
Driekwart van alle werkgevers met meer dan 50 werknemers heeft een procedure voor het melden van vermoedens van misstanden. Vier op de tien werkgevers hebben hun procedure ook aangepast aan de Wet bescherming klokkenluiders (Wbk). Sinds eind 2023 bepaalt de Wbk dat werknemers op verschillende manieren een melding moeten kunnen doen (schriftelijk, telefonisch, via spraakberichten of in een persoonlijk gesprek) en dat een melding altijd moet kunnen bij ten minste één onafhankelijk persoon. Een kwart van alle werkgevers heeft geen meldprocedure of heeft er geen weet van, terwijl er al wel een wettelijke plicht geldt sinds 2016 voor deze groep werkgevers.
Wet bescherming klokkenluiders (Wbk)
Dat blijkt uit de evaluatie van de Wet bescherming klokkenluiders (Wbk) onder ruim 2.500 werkgevers met meer dan 50 werknemers. Het is eigenlijk een 0-meting, want voor het eerst liepen er ook vragen mee in het onderzoek over de interne meldprocedure. Opvallend genoeg hebben werkgevers die niet zijn aangesloten bij een cao vaker een interne meldregeling dan organisaties die wel onder een cao vallen. Nader onderzoek moet uitwijzen of hier sprake is van toeval of dat er een reden voor is.
Huis voor de Klokkenluiders
Volgens de voorzitter van het Huis voor de Klokkenluiders, Wilbert Tomesen, is een goede interne meldregeling de beste start van de bescherming van melders van misstanden binnen een organisatie. Als werknemers veilig kunnen melden en de zekerheid hebben dat een melding respectvol wordt opgepakt, durven zij eerder hun vinger op te steken in het algemeen belang. Een goede meldregeling kan bovendien voorkomen dat klokkenluiders benadeeld worden. Dat gebeurt in de praktijk nog te vaak, hoewel er een wettelijke verbod op benadeling van klokkenluiders is.
Meer weten over de rol van de HR bij een interne meldprocedure? Bekijk dan de checklist Klokkenluidersregeling.