Leren dat wél in het werk past
De roep om wendbaarheid, inzetbaarheid en duurzame ontwikkeling is al jaren luid en duidelijk. Organisaties willen blijven bewegen. Medewerkers willen blijven leren. Tegelijkertijd groeit de behoefte aan manieren van opleiden die beter aansluiten bij de praktijk van werkend Nederland. De grote vraag is: hoe organiseren we leren en ontwikkelen binnen de werkpraktijk?
De wensen van werkenden
Werkenden opereren vaak in een dynamische omgeving met hoge werkdruk, wisselende roosters en beperkte tijd. Uit eigen onderzoek blijkt dat 62% van de werkenden een opleiding als te tijdsintensief ervaart. Bijna de helft geeft aan dat het lastig is om naast het werk klassikale lessen te volgen. En als dat al lukt, is het nog de vraag of de inhoud voldoende aansluit op de dagelijkse praktijk. Het zijn signalen die wijzen op een groeiende wens: leren op een manier die direct verband houdt met het werk en die beter past binnen het bestaande ritme van werk en privé.
De wensen van werkgevers
Ook werkgevers zoeken naar manieren om ontwikkeling effectief te ondersteunen. Zij willen investeren in opleidingen die erkend zijn, relevant zijn voor de functie en haalbaar zijn binnen de beschikbare werktijd. Er is behoefte aan leertrajecten die bijdragen aan ontwikkeling, zonder dat dit ten koste gaat van de dagelijkse werkzaamheden. Wat duidelijk wordt, is dat er vanuit beide kanten behoefte is aan een opleidingsvorm die beter aansluit bij de realiteit van alledag.
Leren als onderdeel van het werk
Die wens vraagt om meer dan flexibiliteit alleen. Het vraagt om een studiemethode waarin werk en leren volledig met elkaar verweven zijn. Waarbij het werk niet in de weg staat van leren, maar juist de basis vormt. In plaats van ‘leren naast het werk’, wordt ‘leren Ãn het werk’ het uitgangspunt. Medewerkers werken aan opdrachten die direct voortkomen uit hun eigen werkomgeving. Wat ze al beheersen, hoeven ze niet opnieuw aan te tonen. Theorie wordt ingezet wanneer het relevant is — op het juiste moment, in de juiste context.
Nieuwe studiemethode
Deze benadering vormt de kern van onze gloednieuwe studiemethode OphetWerk, waarmee werkenden kunnen toewerken naar een erkend MBO- of HBO-diploma. Een aanpak die past binnen de werkpraktijk, en tegelijkertijd diepgaand en doelgericht is. Wat telt, is dat de leeruitkomsten van hoge kwaliteit zijn — ongeacht de route die daarheen leidt. Deze toekomstgerichte is daarmee geen vervanging, maar een waardevolle aanvulling: een studieroute die relevanter is voor de praktijk, duurzamer voor de lange termijn en beter inpasbaar in het dagelijks werk. Misschien is dat wel de kern van opleiden in deze tijd: ruimte creëren voor vormen van leren die écht aansluiten bij de mensen en organisaties van nu.
Door Mark van den Broek van NCOI Opleidingen, partner van HR Live op 9 oktober 2026 in de Fokker Terminal. Bestel hier je tickets voor HR Live.