blogs en interviews
Laatst gewijzigd op: 22 september 2025 | Geschreven door: Janneke Zoutenbier

Stop met standaardoplossingen: maak welzijn écht relevant!

Welzijn op de werkvloer is een hot topic, maar nog lang niet een vanzelfsprekend onderdeel van gesprek in de boardroom. Te vaak blijft het bij losse initiatieven, zoals een online coach of sportabonnement en we sturen een fruitmand bij ziekte. Volgens Bas Tomassen, CEO Colbe en Mayke Nagtegaal, CEO TrueTribe, moet het veel persoonlijker én slimmer. Met behulp van data kun je namelijk zien wat medewerkers écht nodig hebben – zonder dat het ten koste gaat van privacy. Colbe, een netwerk van HR-gerelateerde dienstverleners werkt samen met TrueTribe, een Nederlands HR-techplatform dat wellbeing holistisch en datagedreven aanpakt. Die combinatie is nieuw in de markt. Een ecosysteem dat organisaties helpt welzijn van werknemers aantoonbaar te verbeteren.

Van losse puzzelstukjes naar een doorlopende reis

‘Welzijn in organisaties wordt vaak versnipperd aangepakt met initiatieven zoals een coach, een arbodienst of een vitaliteitsplatform. Alles staat daardoor los van elkaar’, vertelt Tomassen. ‘Onze visie is dat je het hele pad van een medewerker moet zien: vanaf binnenkomst tot vertrek. Daarbij uitgaan van de kracht van het collectief waar je als individu onderdeel vanuit maakt. Welzijn moet geen verzameling van losse puzzelstukjes zijn, maar een doorlopende employee journey.’

Happy, healthy en handy: sturen op wat telt

Nagtegaal geeft aan dat data een belangrijk basis is van een effectieve aanpak. ‘Het verzamelen en analyseren van data helpt om verbanden te zien die anders onzichtbaar blijven. Het gaat daarbij om veel meer dan alleen verzuimcijfers waar veel organisaties zich doorgaans op blindstaren. Wij kijken naar drie categorieën: happiness (engagement), health (mentale en fysieke gezondheid) en handiness (leren en ontwikkelen). Die combinatie geeft écht inzicht in hoe de staat van gezondheid en welzijn in jouw organisatie is. Te vaak wordt maar één aspect gemeten, zoals tevredenheid, maar dat zegt weinig zonder context.’

‘Met de inzichten die worden geleverd kunnen patronen en risico’s worden ontdekt en kun je preventief ingrijpen met aanbevelingen op persoonlijk of op teamniveau. Toegang tot verschillende soorten data is ook belangrijk om gerichter te kunnen sturen op welzijn in diverse typen organisaties. Er zijn sterke verschillen per sector, zo is er in het MKB vaak meer sociale cohesie, terwijl grote corporates worstelen met afstand en hybride werken. De balans tussen het individu en het collectief (team) op het gebied van welzijn is daarmee anders en vraagt om een specifieke aanpak.’

Kwetsbare groepen

Volgens Tomassen verdienen twee groepen in ons land extra aandacht: ‘Jongeren, die moeite hebben met verbinding en stress ervaren door woningnood en prestatiedruk. En de vergrijzende beroepsbevolking, die vaker kampt met inzetbaarheidsvraagstukken en post-COVID-klachten. Dat vraagt om maatwerk, niet om generieke oplossingen. Aandacht voor zingeving is daar een goed voorbeeld van.’

‘De sleutel is om echt te begrijpen wat er speelt binnen je bedrijf. Slim gebruik en analyses vanuit meerdere databronnen kan daarbij helpen. HR moet met die kennis uit analyses de lijn ondersteunen en de boardroom meenemen in het belang van welzijn. Faciliteer leidinggevenden, maar neem het niet van ze over. Wees kritisch op data. Vraag door en verdiep je in data-analyse en AI. Dat is de toekomst van ons vak.’

Zes tips voor een succesvol en integraal welzijnsbeleid

Om welzijn tot een integraal onderdeel van de organisatie te maken, adviseren Tomassen en Nagtegaal het welzijnsbeleid vorm te geven op basis van de volgende uitgangspunten:

  • ‘Stop met generieke oplossingen: een mindfulness-app, online coach of terug-naar-kantoorregel helpt niet als de oorzaak in het werk zelf zit.
  • Zie werk als hulpbron: werk kan juist zingeving en verbinding geven.
  • Maak welzijn een boardroom-topic: het raakt direct aan inzetbaarheid, productiviteit en retentie.
  • Durf te werken met data: niet om te controleren, maar om preventief inzicht te krijgen en gerichte actie mogelijk te maken.
  • Blijf zelf leren als HR-professional: ontwikkel je datavaardigheden, anders word je ingehaald door de werkelijkheid.
  • Breng samenhang aan: werk met thema’s en richt interne en externe partijen daarop in.’

Bas Tomassen (CEO Colbe) en Mayke Nagtegaal (CEO TrueTribe) zijn sponsor van HR Live 2025. Tijdens HR Live verzorgt TrueTribe verschillende workshops binnen het domein welzijn op de werkvloer. Klik hier voor meer informatie over de workshops. Bestel hier je tickets.