blogs en interviews
Laatst gewijzigd op: 19 juli 2022 | Geschreven door: Janneke Zoutenbier
connectie

Thuismakers slaan drie vliegen in één klap

Blog door Jessica Laurense (ZIZO)

Wie vóór 2020 een kantoorbaan had bij een werkgever die hem of haar goed beviel, hoefde zich om verschillende dingen geen zorgen te maken. Eén van die redenen was een opgeruimde, schone werkomgeving waar je na werktijd geen omkijken meer naar had. Dat is in 2022 anders: de werkplek is vaak een kamer thuis, of de keukentafel, en de meeste mensen hebben niemand in dienst om voor die werkomgeving te zorgen.

Irritaties rond het huishouden

Onderzoeksbureau Markteffect onderzocht in opdracht van Zizo de situatie rondom het huishouden onder meer dan 2000 tweeverdieners in Nederland. Slechts 16 procent bleek hulp in te schakelen voor het huishouden, terwijl bijna de helft (46%) van de mensen weleens irritaties heeft over het huishouden. Je ziet ook dat bijna iedereen (87%) taken in het huishouden uitstelt. De ramen lappen, een auto wassen, strijken en de tuin onderhouden: het zijn een paar voorbeelden van klusjes die routinematig niet gebeuren.

Meer dan 40 procent van de tweeverdieners met kinderen maakt zich regelmatig zorgen over de staat van het huishouden. Tegelijk voert 35 procent van de tweeverdieners huishoudelijke taken uit onder werktijd; voor tweeverdieners opgeteld samen zo’n 15,5 uur, of bijna twee volledige werkdagen. Werkend Nederland lijkt een schone werkplek noodzakelijk te vinden én wil een opgeruimd thuis. Net zo belangrijk: een significant deel van werkend Nederland wil niet alleen vrije tijd besteden aan het schoonmaken van de werkomgeving (en de rest van het huis), doet het huishouden dus in de baas z’n tijd en kost zijn werkgever op die manier veel geld.

Laptop dicht, vrije tijd ‘aan’

Organisaties zijn erbij gebaat dat werk ‘werk’ blijft, en hun mensen in privétijd zoveel mogelijk opladen. Een tevreden, blije medewerker werkt namelijk beter. En een medewerker die zijn vrije tijd kan besteden aan dingen die ertoe doen (sporten, andere hobby’s, een dagje uit, een goed boek en natuurlijk de familie, aldus het onderzoek), zal blij en tevreden zijn. Het is daarom gek dat organisaties weinig aandacht aan hun mensen besteden tijdens de momenten dat de laptop gesloten is. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor thuiswerkers, maar ook voor cruciale beroepsgroepen. Vitale medewerkers in de zorg of het onderwijs willen thuis ook ontspannen. Hoe ontzorg je al die mensen optimaal?

Salaris repareert niet wat een verstoorde werk-privébalans kapot kan maken. Organisaties moeten (vooral in de war for talent die overal plaatsvindt) aan secundaire arbeidsvoorwaarden denken die medewerkers aan ze binden en ze helpen behouden. Mensen willen een fiets, een dagje uit, een cursus of hulp bij het huishouden. Werknemers willen er zelfs aan mee betalen, aldus 57 procent van de respondenten uit Zizo’s onderzoek.

Zizo ziet mogelijkheden om drie vliegen in één klap te slaan. Wat als je als werkgever je mensen tegemoet kunt komen met een ‘thuismaker’, iemand die voor een opgeruimd en welkom huis zorgt? Dan bespaar je als bedrijf de gemiste uren die sommigen medewerkers aan de afwas besteden (1), maak je mensen gelukkiger (2) én bied je ze de vrije tijd die ze meer tevreden en daarmee productiever maakt (3). Thuismakers zijn daarmee de oplossing voor problemen die vóór corona al bestonden, maar sinds de pandemie nog veel relevanter zijn geworden.

ZIZO is partner van HR Live en geeft op HR Live een workshop over de Thuismakers. Meer informatie over HR Live of tickets? Klik hier