Hoe begeleid je medewerkers met de diagnose kanker?
Wat kan je als werkgever doen als een van je medewerkers de diagnose kanker krijgt? En hoe begeleid je hem of haar na behandeling om weer terug te komen op het werk? Kanker is vaak een ander ziektetraject dan normaal, omdat het voor de medewerker vaak een confrontatie met leven en dood is. Ook is de behandeling van bestraling of chemo vaak eerst extra ziekmakend is, in plaats van meteen helend.
Re-integratie
De prognose kan erg verschillen: van complete genezing tot nog maar een kort leven te gaan. Dat maakt het traject van re-integratie vaak grillig. Per ziektefase verschilt de rol van de leidinggevende of HR-verantwoordelijk. Als iemand niet aan het werk is vanwege een behandeltraject, is de rol van werkgever tijdelijk minder groot dan wanneer iemand weer voorzichtig aan het werk wil. Essentieel zijn regelmatig contact, persoonlijke aandacht en gespecialiseerde begeleiding. Als de leidinggevende dit niet alleen af kan, kies dan voor een externe, gespecialiseerde re-integratiespecialist.
Communicatie
Op de website van het UWV staan een paar tips over hoe je kan werken aan een optimale communicatie, die ook de re-integratie kan bevorderen:
- Laat de werknemer niet los. Werkgevers bieden werknemers vaak alle ruimte. Dat kan ook voelen als in de steek gelaten worden. Blijf je collega zien als een volwaardige medewerker en blijf in contact. Bespreek geregeld wat de rol van werk is in deze fase.
- Laat de medewerker in de lead bij de vraag wat een fijne communicatie is tussen leidinggevende en werknemer. Hoe vaak wil je even bellen? Heb je hulp nodig bij het bepalen wat je fijn vindt in de communicatie? Sommige mensen kunnen goed aangeven wat ze nodig hebben, anderen vinden dat juist lastig.
- Vraag wat fijn is als het gaat om contact met collega’s. Geef de collega’s handvatten hoe ze omgaan met hun collega die na een kankerdiagnose of behandeling weer op het werk komt. De ene persoon wil graag alles vertellen; de ander zoekt juist alleen afleiding op het werk.