Faq's
Laatst gewijzigd op: 14 november 2023 | Geschreven door: Janneke Zoutenbier
RI&E

Hoe maak je een RI&E voor de thuiswerkplek van je werknemers?

Een goede thuiswerkplek is belangrijk voor zowel werknemers als werkgevers. Medewerkers die thuis een fijne werkplek hebben, zijn namelijk productiever, gemotiveerder en vallen minder vaak uit. Maar hoe zorg je ervoor dat de thuiswerkplek arbo-proof is?

Waar moet je op letten?

Iedere werkgever moet een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) hebben plus een Plan van Aanpak. Het doel? De arbeidsrisico’s in kaart brengen. En daarvan zijn er thuis genoeg. Denk aan:

  • Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) door werkdruk, stress of ongunstige werktijden
  • Fysieke belasting door een slechte zithouding, te weinig beweging of het ontbreken van geschikt kantoormeubilair, zoals een verstelbaar bureau en ergonomische stoel
  • Een gebrek aan sociale steun, vanwege minder contact met collega’s
  • Een vervagende lijn tussen werk en privé

Hoe stel je een RI&E op?

Een werkgever kan zelf een RI&E opstellen of laten opstellen door een arbodeskundige. Check hieronder hoe je dat doet.

  1. Werkgevers kunnen gebruik maken van de applicatie ‘Route naar RI&E’ van het Steunpunt RI&E. Met deze app doorloop je alle stappen die nodig zijn bij het maken van een volledige RI&E. Daarna heb je een goede basis voor je RI&E. Deze moet je nog wel nog laten toetsen (tegen betaling) door een gecertificeerde arbodeskundige, zoals een bedrijfsarts, arbeidshygiënist, of andere deskundige. Vraag voor toetsing offertes op bij meerdere arbodeskundigen. Als je een contract hebt met een gecertificeerde arbodienst is toetsing vaak al inbegrepen.
  2. Als jouw organisatie lid is van een branchevereniging, kan je gebruik maken van het RI&E-instrument van de branchevereniging. Deze hoef je niet te laten toetsen door een arbodeskundige.
  3. Je kan ook tegen een vergoeding een arbeidsdeskundige opdracht geven een RI&E en Plan van Aanpak te laten opstellen. Je hoeft deze RI&E dan niet meer te toetsen, maar bent minder betrokken bij het proces.

Duurzame inzetbaarheid

Wil je dat jouw werknemers duurzaam inzetbaar, vitaal én productief zijn? Probeer goede richtlijnen te verzorgen die werknemers motiveren om gezond te blijven. Stimuleer ze bijvoorbeeld om:

  • Voor voldoende afwisseling en beweging te zorgen
    Adviseer werknemers om soms staand te werken, lopend te bellen of af en toe op de bank te zitten en werken. Het werk achter een beeldscherm vaak onderbreken met een pauze (20 seconden is al goed) is gezond. Het aanbieden van een vitaliteitsprogramma, met onder andere aandacht voor gezonde voeding en dieetbegeleiding, programma’s voor stressmanagement en mentale gezondheid en team building, is ook een optie.
  • Momenten van ontspanning te plannen
  • Het is belangrijk om los te komen van werk door op een vast tijdstip te stoppen en de computer uit te zetten. Het beperken van beeldschermgebruik in de privétijd bevordert ook de rust.
  • In contact te blijven met collega’s
    Het is belangrijk om te checken of collega’s het werk aankunnen en zelf ook tijdig aan de bel te trekken bij de leidinggevende als er knelpunten zijn. Door ook over andere (niet werk gerelateerde) onderwerpen te praten, creëer je meer betrokkenheid.

Zorgplicht werkgever

Het is natuurlijk lastig om bij iedereen thuis langs te gaan om te checken of alles in orde is. Wel is het, naast het informeren van werknemers, handig om als werkgever op tijd de signalen van een ongezonde of onveilige werkplek te herkennen en dit op het werk bespreekbaar te maken. Het is slim om deze instructies en de afspraken die daarover zijn gemaakt, zoveel mogelijk vast te leggen. Je kan ook een thuiswerkovereenkomst opstellen (deze is wettelijk niet verplicht). Hierin monitor je als werkgever of de werkplek Arbotechnisch op orde is en wordt er bijvoorbeeld afgesproken dat een werknemer halfjaarlijks meewerkt aan een check van de werkplek. Als bepaalde zaken ontbreken, kunnen er eventueel nieuwe spullen worden aangeschaft of kan een expert ingeschakeld worden.