Nieuws
Publicatiedatum: 15 april 2022 | Geschreven door: Hans Delissen

Meer werkgevers bereid tot compensatie brandstofkosten

Steeds meer werkgevers zijn bereid hun medewerkers die met hun eigen auto naar het werk komen tegemoet te komen in de stijgende brandstofkosten of alternatieven aan te bieden. Zij doen dit vanwege goed werkgeverschap (72%), omdat ze niet willen dat medewerkers financieel in de knel komen (54%), werknemers willen behouden (51%) of willen stimuleren naar het werk te komen (31%). Dat blijkt uit een onderzoek van de AWVN onder 481 werkgevers.

Onbelaste Kilometervergoeding

De huidige fiscale regels belemmeren werkgevers tot geven van een hogere kilometervergoeding dan € 0,19 per kilometer. Tot die hoogte is het onbelast. Over elke cent daarboven moet de werkgever loonbelasting afdragen. In het regeerakkoord is aangekondigd de onbelaste vergoeding te verhogen per 1 januari 2024. Staatssecretaris Van Rij van Fiscaliteit gaat kijken of hij de onbelaste kilometervergoeding al per 1 juli 2022 omhoog kan van € 0,19 naar € 0,21 en vervolgens naar € 0,23.

Alternatieven

Veel werkgevers vinden dit veel te laat en verhogen toch de kilometervergoeding, al dekt die verhoging niet de kosten. Ook kijken ze naar alternatieven voor het vergoeden van woon-werkverkeer, zoals met OV-abonnementen, fietsregelingen en carpoolen. Met thuiswerken zijn werkgevers volgens AWVN terughoudend, omdat niet iedereen kan thuiswerken en omdat werknemers na twee jaar verplicht thuiswerken weer veel behoefte hebben om op locatie te werken.

Geen maatregelen

Van de ondervraagde werkgevers geeft circa 33% aan niets te doen. De redenen zijn verschillend. Enerzijds omdat de bedrijfseconomische situatie tegemoetkoming van het woon-werkverkeer niet toelaat, de mobiliteitsregeling afdoende is of omdat medewerkers dicht bij het werk wonen. Voor medewerkers met een lease-auto speelt deze discussie niet of nauwelijks. Het merendeel van de heeft een tankpas of kan alle brandstofkosten declareren.