Sociale steun helpt tegen werkstress
1,6 miljoen werknemers in Nederland hebben last van stress-klachten door het werk. Dat zijn er 300.000 meer dan een jaar geleden. 3% van de werknemers is daadwerkelijk overspannen of zit met een burn-out thuis. Dat blijkt uit de TNO factsheet Werkstress 2023. Werkenden staan, onder andere doordat ze vaker hybride of thuiswerken, niet genoeg stil bij de kracht van sociaal contact en steun vanuit de werkgever en collega’s. Jammer, want dit is essentieel bij het tegengaan van werkstress, aldus Willem van Rhenen, hoogleraar bij Nyenrode en Chief Health Officer bij Arbo Unie.
Steun-factor
Ondanks het feit dat hybride werken mensen meer flexibiliteit en autonomie geeft, en tot meer bevlogenheid en productiviteit kan leiden, valt de sociale factor weg. En dat kan juist voor méér stress zorgen doordat werknemers hun stressgevoelens niet meer delen met collega’s zegt Van Rhenen. De zogenaamde ‘steun-factor’, die zo belangrijk is om tevreden te zijn over je werk, staat daardoor onder druk. Organisaties die werkstress willen voorkomen en aanpakken, doen er daarom goed aan om extra aandacht te besteden aan verbinding.
Verbinding verbetert werkbeleving
Volgens Van Rhenen wordt werkdruk vaak heel instrumenteel aangepakt (door bijvoorbeeld meer mensen aan te nemen), terwijl werkgevers meer moeten kijken naar sociale factoren, zoals de beleving van werk. Leidinggevenden kunnen dit volgens Van Rhenen stimuleren door:
- Complimenten te geven en waardering uit te spreken als mensen veel werk hebben verricht
- Begrip en perspectief te bieden
- Samen met werknemers te kijken hoe de drukte wordt veroorzaakt en hoe ze dit beter kunnen verdelen
- Te kijken hoe ze iemand vaardiger kunnen maken in het werk
Werknemers kunnen steun bij elkaar zoeken door:
- Samen te sporten
- Lunchwandelingen te maken
- Op een laagdrempelige manier over werk te praten
- Zich te uiten op de werkvloer en steun bij elkaar te zoeken