blogs en interviews
Laatst gewijzigd op: 7 mei 2024 | Geschreven door: Eugenia Melissen Ferrer
Wervingsproces

Elianne Havinga: ‘Kijk verder dan alleen expertise en ervaring tijdens het wervingsproces’

Door: Eugenia Melissen Ferrer

Een ijzersterke onboarding, zerotolerancebeleid tegenover grensoverschrijdend gedrag en een grote belangstelling voor digitale innovatie binnen HR: het zijn drie belangrijke pijlers van het HR-beleid van WE Fashion. Het Nederlandse kledingmerk heeft ruim 130 winkels in Nederland, België en Zwitserland en een sterke online positie via de eigen webwinkel en samenwerkingen met online platforms. Welke uitdagingen zijn kenmerkend voor de retail? En hoe communiceert HR de bedrijfscultuur binnen verschillende landen? Wij spraken Elianne Havinga, die sinds 2020 European HR-directeur is bij WE Fashion.

Connect

‘Een van de belangrijkste HR-activiteiten is het zorgen voor de juiste bedrijfscultuur. Wij doen dat via onze ‘connect’ waarden, die in alle landen worden gecommuniceerd. Connect staat voor: customer focus, operational excellence, naturally stylish, newness loving, engaging, care en togetherness. ‘Naturally stylish’ betekent dat we van medewerkers verwachten dat ze een natuurlijke flair hebben en weten dat ze het podium als WE® ambassadeur dragen. We hechten verder veel waarde aan nieuwsgierigheid, betrokkenheid en medewerkers die zichzelf continu willen verrijken en uitdagen met nieuwe dingen. We merken dat het stimuleren van een positieve bedrijfscultuur voor extra gemotiveerde medewerkers zorgt. De cultuur die we in Nederland uitwerken is overal hetzelfde, maar de strategie en plannen worden per land op maat gemaakt.’

Sterk leiderschap

‘We hebben een sterke focus op leiderschap en geloven dat sterke leiders vitale, goed samenwerkende teams creëren, die weer betere resultaten leveren. Dat bereik je alleen door te investeren in de ontwikkeling van leiders in de organisatie en in hun behoeften te voorzien om een betere manager te zijn. We doen dit we door middel van een programma dat voor alle landen hetzelfde is.’

‘We gaan ons de komende jaren meer focussen op inclusief leiderschap. Dit gaat over het omarmen van verschillen tijdens het leiden van een team. Niet iedereen heeft bijvoorbeeld dezelfde denkstijl of werkwijze.’

 

‘Kijk verder dan expertise en ervaring’

 

Diversiteit en inclusie

‘We kijken verder dan alleen expertise en ervaring tijdens het wervingsproces. We richten ons liever op skills en talent en geven mensen graag de kans om zich binnen de organisatie verder te ontwikkelen. Foto’s, leeftijd of gender zijn geen verplichte velden meer voor onze sollicitanten en het afronden van een bepaalde opleiding is ook geen hard criterium. Je vraagt een bepaald denk- en werkniveau dat vanuit een opleiding kan helpen, maar ook vanuit werkervaring kan komen. Het is tenslotte zeker niet onbelangrijk om te checken of iemand past binnen onze cultuur. Als het geen match is met WE® als bedrijf, zullen we voor iemand anders kiezen.’

HR-processen automatiseren

‘Een van de belangrijkste HR-trends van dit moment is het digitaliseren en automatiseren van HR-processen en systemen. We kijken momenteel naar de ontwikkelingen die er op dit gebied gaande zijn en onderzoeken of deze bepaalde HR-processen kunnen overnemen. Zo zijn we nu bijvoorbeeld voor het eerst op zoek naar een automated talent acquisition tool die voor ons en preselectie kan doen door interactieve vragen te stellen. We willen ook een eigen HR-chatbot die mensen informeert over verschillende HR-regelingen en procedures.’

Onboarden

‘In onze online WE® Academy hebben we vorig jaar een onboarding programma gemaakt, die nieuwe medewerkers moeten doorlopen wanneer ze starten. Elke nieuwe medewerker die in dienst komt, wordt online welkom geheten door de CEO en een leidinggevend MT-lid. Vervolgens doorlopen ze in twee weken drie modules, die ze onboarden en uitleggen wat het betekent om bij ons te werken. Je leert iets over onze code of ethics via vraag en antwoord. Dit gaat bijvoorbeeld over ons beleid rondom sociale media en grensoverschrijdend gedrag, maar ook onze huisregels, connect waardes en informatie over wie we zijn en waar we voor staan. Wij hebben een zerotolerancebeleid als het gaat om grensoverschrijdend gedrag of het overtreden van de code of ethics. Toch is het een illusie om te denken dat je ongewenst gedrag helemaal kunt uitbannen. Wij willen mensen zich er vooral bewust van maken dat we dit niet accepteren.’

Loyaliteit en engagement

‘In de winkels is 70% van het personeel Gen Z, dus onder de 25 jaar. Deze digital natives zijn vooral gewend aan contact via schermen. Het is daarom heel belangrijk om te toetsen of ze een open houding hebben en het leuk vinden om te praten met klanten. Daarnaast is het een uitdaging om ze te binden en te boeien. Ze zijn snel verveeld, willen bepalen wanneer, hoe en met wie ze werken en zijn veel minder gebonden aan ons als werkgever. Er is wel veel aanwas, maar het is lastiger om ze te behouden.’

Batterijen in balans

‘We willen zorgen voor de vitaliteit van onze medewerkers en geloven dat er vier batterijen in balans moeten zijn: de fysieke, mentale, sociale en emotionele. We zien vooral uitdagingen op het psychische vlak bij mensen. Die kampen met stress doordat er te veel keuze is of omdat ze het te druk hebben. De squeeze waar de jonge generatie in terechtkomt, heeft veel tijd, begeleiding en aandacht nodig. Werkstress verminder je in de eerste plaats door het bespreekbaar te maken. Als we weten dat mensen bepaalde issues hebben, is het belangrijk om het gesprek aan te gaan via een arbo-arts, coach of HR-medewerker. Nadat mensen hulp hebben gezocht, blijven we ondersteuning bieden. We hebben verder elke maand een borrel, het is mogelijk om drie keer per week op kantoor te sporten en we lunchen gezamenlijk in een WE® café. Dat zorgt allemaal voor een betere gemoedstoestand.’

Elianne Havinga is European HR-directeur bij WE Fashion. Ze is verantwoordelijk voor het bepalen en uitrollen van de HR-strategie in Nederland, België en Zwitserland.