blogs en interviews
Laatst gewijzigd op: 21 maart 2024 | Geschreven door: Eugenia Melissen Ferrer
Grandvision Benelux

Jennifer Kors: ‘HR moet vooral empathisch vermogen hebben’

Door: Eugenia Melissen Ferrer

GrandVision Benelux, moedermaatschappij van Pearle Opticiens en GrandOptical, is wereldleider in de optiek-retail. De organisatie is onlangs overgenomen door de Italiaanse Essilorluxottica groep. Welke rol speelde HR daarbij? Wat doet HR om de mentale gezondheid binnen de snel veranderende organisatie te stimuleren? En hoe komt GrandVision Benelux de nieuwe generatie tegemoet? Jennifer Kors, HR-Directeur bij GrandVision Benelux, praat over de rol van HR bij de integratie van meerdere organisaties en staat stil bij belangrijkste HR-trends van dit moment.

Interne communicatie

‘De overname van GrandVision door EssilorLuxottica was een juridisch proces waar veel stakeholders bij betrokken waren. Er waren diverse rechtszaken en het proces kreeg veel media-aandacht. HR had geen invloed op het proces zelf, maar werd hier wel goed van op de hoogte gesteld. Samen met de afdeling Communicatie konden we er daarom voor zorgen dat alle collega’s op tijd op de hoogte werden gebracht van alle stappen in het proces. We hebben veel aandacht aan de interne communicatie besteed en konden steeds intern iedereen informeren voordat de berichten in de media verschenen. Hierdoor hebben we de berichtgeving goed kunnen duiden en konden we de rust binnen de organisatie bewaren.’

Change management

‘Bij de integratie van beide organisaties die nu in volle gang is, speelt de afdeling HR een grote en belangrijke rol. Hoe verbinden we onze medewerkers en de organisaties met elkaar zodat we er één bedrijf van maken? Hoe leren we elkaar goed kennen? Samen met de afdeling Communicatie maken we alle stappen van de integratie duidelijk en hebben we een change managementprogramma opgesteld. Het is voor iedereen anders werken en er is alle ruimte om dit intern te bespreken.’

Cultuurverschillen

‘Voorheen schepten we binnen Nederland en België onze eigen kaders. Nu verdiepen we ons in de werkwijze en cultuur van onze Zuid Europese moedermaatschappij. Deze is anders dan we gewend zijn, ook vanuit een andere hiërarchie. Onderdeel van ons change programma zijn de nieuwe cultuurwaarden die we hebben geïntroduceerd, zodat duidelijk is wat ons gezamenlijke doel is en waarvoor we staan. Ook besteden we met workshops en seminars aandacht aan de nieuwe cultuur en werkwijze. Daar waar wij gewend waren om een project helemaal vooraf uit te werken met alle mogelijke scenario’s, lossen we nu meer gaandeweg eventuele hobbels op. Dat is een andere werkwijze. We leren ervan en ontdekken wat ze binnen EssilorLuxottica belangrijk vinden. Zo zorgen we ervoor dat we samen meer zijn dan de som der delen. We doen er alles aan om onze mensen zo goed mogelijk in dit proces te begeleiden.’

Hybride werken

‘Om de paar jaar kijken we opnieuw naar wat op dat moment de belangrijkste arbeidsvoorwaarden zijn. Er vallen nu een paar zaken op. Gezondheid, vitaliteit, balans werk en privé, werktijden en hybride werken zijn ontwikkelingen die binnen ons bedrijf veel aandacht krijgen. Ons HR-palet passen we aan op basis van de wensen van verschillende medewerkers op de werkvloer. We werken sinds Covid op ons hoofdkantoor met een hybride model en zien dat je als werkgever de medewerkers zelf hun verantwoordelijkheid en vrijheid kunt laten bepalen.’

Inclusiviteit

‘We besteden ook, mede ingegeven door EssilorLuxottica, steeds meer aandacht aan inclusiviteit. Thema’s als gelijke beloning, mentale gezondheid, de Pride month en diversiteit krijgen in onze organisatie veel aandacht. Op deze manier zijn we in staat om veel verschillende mensen met elkaar te verbinden.’

AI en de nieuwe generatie

‘We overleggen binnen ons team intensief over welke innovaties we wel of niet gaan toepassen. Ik stimuleer mijn team om continu vooruit te kijken. Op dit moment kijken we naar de mogelijkheden van AI binnen HR en testen we in hoeverre we vacatureteksten hiermee kunnen schrijven. Een andere trend die we zien is dat de nieuwe generatie soms best zoekende is. Ze krijgen veel prikkels en weten niet goed wat bij hen past. Daarom kunnen ze bij ons ook zonder opleiding starten. We bieden namelijk een eigen opleiding aan waarmee ze volwaardig opticien worden. Praktijk en theorie in één!’

‘HR kan helaas niet alle mentale druk op mensen wegnemen, maar wel veel’

Mentale gezondheid

Covid heeft voor een flinke klap gezorgd. Alle veranderingen gecombineerd met de grote hoeveelheid prikkels in de (sociale) media vormen een uitdaging die voor mentale gezondheidsproblemen kunnen zorgen. Er ligt een enorme druk op mensen die we niet helemaal kunnen wegnemen. Wat we wel doen, is mensen goed in de gaten houden, er bovenop zitten en hulp aanbieden als het nodig is. We hebben een goede samenwerking met de arbodienst en proberen ook preventief veel aan te bieden. Denk bijvoorbeeld aan onze Share and Learn sessies die we online aanbieden met thema’s als slapen en financiële gezondheid. Zo proberen we iedereen zo goed mogelijk te ondersteunen.’

‘Ook als collega’s ziek thuis komen te zitten, laten we ze niet los. Aandacht houden is belangrijk, wat vooral in de winkels die verspreid over hele land zijn, soms best een uitdaging is. De leidinggevende en ook de afdeling HR houden regelmatig contact. We zorgen ervoor dat iedereen zich gezien en gehoord voelt, leveren zoveel mogelijk maatwerk en proberen issues waar mogelijk weg te nemen.’

‘HR gaat vooral om empathisch vermogen’

Duurzame inzetbaarheid

‘Ik werk nu zes jaar bij GrandVision en heb al die tijd eigen plannen kunnen maken en voor een eigen aansturing kunnen kiezen. Nu we intensief met Italië werken is dat veranderd, maar het levert ons ook veel op. We krijgen interessante tools aangereikt zoals ons eigen online leerplatform Leonardo. Medewerkers kunnen zich op allerlei gebieden zelf ontwikkelen en hebben ruim keuze aan opleidingen. De uitdaging waar we nu voor staan is om de nieuwe werkwijze zo goed mogelijk te implementeren. Het samenwerken en met name stakeholdermanagement in een matrixorganisatie heb ik inmiddels onder de knie en vind ik erg leuk.

Empathisch vermogen

‘Wat mij betreft gaat HR vooral om empathisch vermogen. Als HR-professional doe je het goed als je je in mensen kunt inleven en ze van feedback kan voorzien. Dat is bijna een belangrijkere eigenschap dan dat iemand alle HR-wet en -regelgeving kent; dat kan ik mijn HR-collega’s zelf wel leren.’

‘Veel werkgevers beloven van alles en kunnen dit uiteindelijk niet waarmaken. We blazen niet hoog van de toren en schetsen een eerlijke situatie. Ik adviseer iedereen die op zoek is naar een nieuwe baan om goed te checken of wat je aan de buitenkant ziet ook werkelijk aan de binnenkant geldt. Ga op zoek naar wat er binnen gaande is, hoe er wordt gecommuniceerd en wat voor een soort leiding er is.’

Wees eerlijk en realistisch

‘Wees eerlijk over wat je kunt bieden. Soms moet je mensen laten gaan die je in hun groeipad niet kunt bieden waar ze op dat moment naar op zoek zijn. Individuele groei van werknemers gaat soms sneller dan we kunnen bieden. Laat mensen in dat geval een stap buiten de deur maken en ga daar positief mee om. Denk aan de lange termijn. We zien op deze manier regelmatig dat mensen op een later tijdstip ook weer terugkomen. Iets dat we in deze huidige arbeidsmarkt koesteren.’

Jennifer Kors is HR-directeur bij GrandVision Benelux en staat in de HRtop100. De afgelopen vijf jaar heeft ze meegewerkt aan een HR-transformatie bij GrandVision Benelux, de marktleider in de optiekwereld.