Arbeidsinspectie: werken in distributiecentra is onveilig
Volgens de Arbeidsinspectie zijn de afgelopen twee jaar de regels voor veiligheid en gezondheid in vier op de vijf distributiecentra overtreden. Veiligheidsvoorschriften en corona-instructies zijn op grote schaal niet gevolgd en het werk is vaak mentaal of fysiek te zwaar. In één geval moesten werknemers op negen meter hoogte orders pikken – zonder enige afscherming. Dat meldt de NRC op 3 augustus op basis van inzage in een nog niet gepubliceerd rapport van de Arbeidsinspectie.
20 keer werk stilgelegd
In 2020 en 2021 controleerde de inspectie 200 distributiecentra, naar aanleiding van eerdere klachten en de verwachting dat meer online shoppen tijden corona zou leiden tot meer ellende. Zowel de werkdruk als het aantal ernstige bedrijfsongevallen bleken flink gestegen. 163 centra hielden zich ten minste één keer niet aan de regels. De inspectie stelde 547 overtredingen vast, waarvan 28 ernstig. Bij 20 centra werd het werk stilgelegd wegens ernstig gevaar voor de werknemers en in 10 gevallen schreef de inspecteur een boeterapport uit.
Blokkendozen
De 200 onderzochte distributiecentra was een willekeurige steekproef uit de inmiddels 9.000 ‘blokkendozen’ die er nu zijn. Hun groei houdt gelijke tred met de toename van online shoppen. Het werk in distributiecentra is vaak fysiek zwaar en de kans op bijvoorbeeld een aanrijding door een heftruck of een ander ongeval is relatief groot. De werkdruk is hoog, omdat de klant zijn bestelling ‘morgen’ in huis wil hebben.
Schimmige uitzendbureaus
Het zijn vooral arbeidsmigranten uit Polen en Roemenië, die als uitzendkrachten het zware werk in de distributiecentra verrichten. Door bonafide uitzendbureaus, maar in veel gevallen ook door schimmiger bureautjes, die op of over de rand van de cao opereren. Zij bieden naast werk ook vaak (dure en slechte) huisvesting aan. Klagen durven de medewerkers dan bijna noot: dan zijn ze hun baan en hun huis kwijt. Misschien iets om over na te denken voordat je je volgende online aankoop doet.