Registratie werkgerelateerde mobiliteit
Met ingang van 2023 zijn werkgevers met meer dan 100 werknemers verplicht de werkgerelateerde mobiliteit te registreren van al hun werknemers. Het gaat om het woon-werkverkeer en de zakelijke ritten waarvoor werknemers een reiskostenvergoeding ontvangen of waarvoor een vervoermiddel ter beschikking is gesteld. De door het kabinet voorgestelde regeling is nog niet definitief en moet nog langs het parlement.
Rapporteren
Werkgevers zijn met ingang van het jaar 2023 verplicht om elk jaar uiterlijk voor 30 juni de zakelijke mobiliteit van het jaar ervoor te rapporteren op een digitaal platform van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De eerste verplichte registratie is over het jaar 2023 en die moet dus voor 30 juni 2024 zijn ingeleverd. Werkgevers die al eerder willen starten, kunnen al vrijwillig meedoen met registratie over het jaar 2022.
Gegevens
De werkgever levert data aan over het totaal van alle door de werknemers gereisde kilometers met door de organisatie beschikbaar gestelde lease- of bedrijfsauto’s of business-kaarten en de door werknemers gedeclareerde kilometers die te voet of met eigen vervoer (auto, OV en fiets) zijn afgelegd tegen kilometervergoeding. Voor afgelegde kilometers met bromfiets, scooter, motor en auto moet ook het brandstoftype worden doorgegeven. De overheid zet vervolgens de aangeleverde gegevens om in een bijbehorende CO2-uitstoot per organisatie.
Norm per organisatie
Wanneer de registratie niet leidt tot de gewenste reductie van 1 megaton minder CO2 in 2026 legt de overheid elke organisatie een individuele, maximale norm op voor de CO2-uitstoot van woon-werkverkeer en zakelijk verkeer. De registratie geldt niet voor het beroepsgoederenvervoer, personenvervoer (bus, taxi) en hulpverleningsdiensten.
Duurzaam mobiliteitsbeleid
Maak dus haast met duurzaam mobiliteitsbeleid in jouw organisatie. Minder en schonere kilometers zijn te bereiken met onder meer:
- thuiswerken en online vergaderen in de organisatie te stimuleren;
- werknemers (financieel) te prikkelen meer met fiets en OV te komen;
- een lagere kilometervergoeding te bieden voor auto’s met een hogere CO2-uitstoot;
- ‘fossiele’ auto’s uit het bedrijfswagenpark snel te vervangen door elektrische auto’s.