blogs en interviews
Laatst gewijzigd op: 4 oktober 2024 | Geschreven door: Janneke Zoutenbier
ESG ESG-rapportage

Duurzaam welzijnsbeleid vraagt om een nieuwe mindset

door: Monique Daal en Linde Inghelbrecht

Veel organisaties zijn zich bewust dat mentaal welzijn uiteindelijk een fundamenteel onderdeel uitmaakt van de gezondheid en productiviteit van de organisatie. Veel HR-managers ondernemen de juiste acties en maken bijvoorbeeld een vitaliteitsbudget beschikbaar. Maar veel vaker blijft het bij quick-fixes als yoga-pauzes, fruitmanden, mental-health-days of pingpongtafels. Natuurlijk is het mooi wanneer functioneringsgesprekken worden omgedoopt tot groeigesprekken, maar de mens op de werkvloer is nog te vaak een ‘human resource’. Om een duurzaam welzijnsbeleid écht tot realiteit te brengen, is er nog veel werk aan de winkel

Mens zijn op de werkvloer

Wat ons betreft gaat wel-zijn op het werk eigenlijk vooral over mens-zijn op het werk. We willen allemaal onszelf kunnen zijn op het werk, maar vaak lukt in de praktijk dat maar moeilijk. Medewerkers vinden het vaak lastig om aan te geven dat een bepaalde taak of opdracht niet gaat lukken, dat iets wat gezegd of gebeurd is hen raakt of wanneer er privéomstandigheden spelen die het functioneren op het werk tijdelijk beïnvloeden.

Een mensgerichte groeicultuur

Welzijn gaat in essentie over een mensgerichte groeicultuur realiseren binnen een organisatie met aandacht voor hoe medewerkers zich voelen en tot resultaten komen. Het gaat naast het versterken van vakkennis en vaardigheden vooral om de persoonlijke ontwikkeling van mensen. Veel organisaties onderschatten wat een dergelijke cultuurverandering vraagt. Het vraagt een nieuwe blik op welzijn en leiderschap én het vraagt om nieuwe competenties van medewerkers en leidinggevenden.

Een nieuwe manier van kijken

Welzijn is geen einduitkomst waar we naartoe werken. Welzijn gaat over het versterken van welzijnscompetenties: de mate waarin iemand competent is om zich goed te voelen in z’n vel. Het gaat om de competenties die mensen nodig hebben om met zichzelf, met anderen en met verandering om te gaan. Kortom, de mate om zich – als gevolg daarvan – goed te voelen in hun veld en op het werk. Zo bekeken gaat welzijn om de innerlijke vaardigheden en mindset om zich gelukkig en vervuld te voelen.

Van binnen naar buiten

Veel welzijnsinitiatieven binnen organisaties richten zich op de buitenwereld: aanbod gericht op time- of stressmanagement, inzetten op verbindende communicatie, het geven van assertiviteitstrainingen. Allemaal vooral gericht op de interactie met de buitenwereld en andere mensen. Maar dit alleen gaat niet werken. Verandering moet immers ook altijd van binnenuit komen. De missing link is meer aandacht voor de relatie die mensen hebben met hun binnenwereld, oftewel, de relatie met jezelf.

De innerlijke dialoog

De buitenwereld en de binnenwereld zijn immers volledig aan elkaar gelinkt. Ons gedrag wordt grotendeels gestuurd door onze overtuigingen, triggers en maskers zoals onderstaande:

  • ‘Als ik geloof dat ik alles alleen moet doen, zal ik moeite hebben met delegeren en hulp vragen aan collega’s’;
  • ‘Als ik negatief over mijn eigen capaciteiten denk, zal ik moeilijk mijn mening durven geven in het team of input leveren bij het zoeken naar oplossingen’;
  • ‘Als ik heb geleerd dat niemand te vertrouwen is, zal ik snel vervallen in micromanagement of het willen controleren van het werk van anderen’;
  • ‘Als ik bang ben niet bij de groep te horen, zal ik mijn eigen grenzen moeilijk kunnen bewaken’;
  • ‘Als ik me vaak niet gezien voel, zal ik moeite hebben anderen te laten uitspreken tijdens een werkoverleg.’

Het zijn onze innerlijke dialoog, onze beperkende overtuigingen en onze automatische vorm van denken, die ons gedrag en welzijn op de werkvloer in grote mate bepaalt.

Wellbeing to-be

Duurzaam welzijnsbeleid kan alleen succesvol zijn wanneer er een balans is tussen maatregelen die zich richten op (het omgaan met) de buitenwereld en initiatieven die medewerkers en leidinggevende helpt hun welzijnscompetenties te versterken. We denken hierbij aan innerlijk leiderschap, emotionele volwassenheid, inclusieve communicatie en het ontwikkelen van een groei mindset, zowel op het niveau van de individuele medewerker als op organisatieniveau. Het is dus altijd een en/en-verhaal: werkgever en werknemer creëren samen die mensgerichte groeicultuur waarbij aandacht voor de buitenwereld en de binnenwereld mooi in balans is.

Monique Daal en Linde Inghelbrecht zijn coach bij SpecialistenNet, partner van HR Live op 17 oktober in de FokkerTerminal in Den Haag. Bestel hier je tickets.