Kwart werkgevers checkt sociale media profiel van sollicitant
Als de Wet toezicht gelijke kansen bij werving en selectie in werking treedt, moeten veel werkgevers hun werving- en selectiemethoden veranderen. Nu checkt een kwart van de werkgevers de sociale mediaprofielen. 62% daarvan doet dat met het oog op onprofessioneel gedrag, 46% kijkt naar bijzondere persoonlijke opvattingen. Verder beoordelen werkgevers sollicitanten op discriminatiegevoelige persoonskenmerken in de cv’s, zoals leeftijd (34%), foto (15%) en geslacht (12%).
Dat blijkt uit onderzoek van Tilburg University en Rendement Uitgeverij. Een andere uitkomst is dat het sollicitatiegesprek, het cv en de motivatiebrief nog steeds de belangrijkste selectiemethoden zijn. Een cv is er voor ‘harde’ criteria als werkervaring, opleidingsniveau en diploma’s. Bij een brief ligt het accent op ‘zachte’ criteria, zoals motivatie (91%), taalgebruik (84%) en match met de organisatie (64%). Weinig werkgevers maken gebruik van assessments, psychologische tests, video-interviews of gestructureerde interviews.