Wat zijn de taken van een vertrouwenspersoon?
Wij hebben binnenkort een vertrouwenspersoon, maar wat zijn de taken van een vertrouwenspersoon?
De vertrouwenspersoon heeft verschillende taken. Dat zijn onder andere: – het verzorgen van eerste opvang van werknemers die zijn lastiggevallen en die hulp en advies nodig hebben; – het nagaan of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is; – het slachtoffer informeren over andere oplossingsmogelijkheden, zoals klachtenprocedures; – het desgewenst begeleiden, als de werknemer de zaak aan de orde wil stellen bij een klachtencommissie of leiding van een onderneming; – het doorverwijzen naar andere hulpverlenende instanties, bijvoorbeeld een mediator; – het geven van voorlichting over de aanpak van ongewenst gedrag; – het adviseren en ondersteunen van leidinggevenden en management bij het voorkomen van ongewenst gedrag; – het registreren van gevallen van ongewenst gedrag; Let op: een vertrouwenspersoon gaat altijd vertrouwelijk om met de informatie van werknemers. Er is een geheimhoudingsplicht.