Checklists
Laatst gewijzigd op: 13 september 2013

Werving via sociale netwerken

Sociale netwerksites bieden interessante mogelijkheden voor personeelswerving. De veelgebruikte professionele netwerksite LinkedIn ligt hierbij voor de hand, maar steeds meer bedrijven werven tegenwoordig ook via Facebook en Twitter. Het gebruik van sociale media is pas echt effectief als er een duidelijke communicatiestrategie is en u er voldoende tijd en energie in steekt.

Offline en online

Netwerken is altijd al een effectieve manier geweest om vacatures te vullen. U kunt potentiële kandidaten leren kennen via borrels, congressen en zakenreizen of zelfs in de voetbalkantine. Het gaat er simpelweg om dat u nuttige contacten legt en onderhoudt. Dit gebeurt tegenwoordig niet meer alleen face-to-face, maar ook via sociale media.

‘Social media’ is een erg breed begrip: dit zijn alle online media waar mensen zonder tussenkomst van een redactie informatie met elkaar kunnen delen. Hier vallen onder andere fora, weblogs en netwerksites onder. Met name netwerksites bieden interessante mogelijkheden voor werving van nieuwe werknemers. De belangrijkste zijn LinkedIn, Facebook en Twitter.

Voordelen

Het gebruik van sociale netwerksites heeft verschillende voordelen ten opzichte van advertenties in bladen of het inschakelen van een werving-en-selectiebureau:

  • Het is een directe, interactieve en persoonlijke manier van communiceren.
  • Een vacature kan zich snel verspreiden.
  • Via persoonlijke profielen komt u veel te weten over potentiële kandidaten, waardoor u gericht en proactief mensen kunt benaderen.
  • Het is goedkoop.
  • Steeds meer mensen die een baan zoeken staan open voor benadering via socialenetwerksites.
  • Contact opnemen is laagdrempelig en vrijblijvend.

Nadelen

Werven via sociale media kost veel tijd en energie. Het verspreiden van vacatures via sociale media vereist een veel actievere rol van u dan het plaatsen van advertenties in de krant. Daar komt bij dat u, voor een zo groot mogelijk bereik, meerdere netwerksites moet gebruiken.

Tot slot kan het imago van de organisatie via netwerksites worden geschaad als werknemers op hun persoonlijke profielen indiscrete berichten of foto’s plaatsen, of gevoelige bedrijfsinformatie prijsgeven.

U kunt werknemers niet verbieden actief te zijn op netwerksites, maar u kunt wel richtlijnen opstellen en de geheimhoudingsplicht benadrukken.

Werving

Het feit dat veel werknemers persoonlijk actief zijn op sociale netwerksites heeft ook voordelen. Zij kunnen bijdragen aan werving door in hun eigen online netwerk aandacht te besteden aan vacatures, bijvoorbeeld door erover te twitteren of door een link naar de vacature op Facebook te plaatsen. Als een groot aantal werknemers dit doet, verspreidt de vacature zich razendsnel.

Het loont dus de moeite om werknemers te wijzen op de manieren waarop zij kunnen helpen. Houd er rekening mee dat zij dit sneller doen als het weinig inspanning kost. Vraag werknemers bijvoorbeeld uw twitterbericht over de vacature te ‘retweeten’. Dit vergt slechts een muisklik.

Interactie

Een belangrijke functie van sociale media is interactie. Door de mogelijkheid om u te benaderen via netwerksites verkleint u de afstand tussen uw organisatie en potentiële kandidaten. Daarnaast kunt u zelf actief mensen benaderen die geschikt lijken en waarvan u denkt dat ze interesse hebben in een baan bij uw organisatie.

Vervolgens is het belangrijk om voldoende tijd te investeren in het contact. Door naar hen te luisteren en hen goed te leren kennen, ontdekt u of zij inderdaad een geschikte kandidaat zijn. Anderzijds geeft een open houding van uw kant de kandidaat de kans om een beeld van uw organisatie te krijgen.

Online profileren

De manier waarop u uzelf en uw organisatie online profileert, bepaalt of mensen interesse krijgen om bij u te werken. Via netwerksites kunt u persoonlijker, interactiever en sneller communiceren dan via een gewone website.

Vanwege het persoonlijke karakter is werving meestal effectiever als u vanaf een persoonlijk profiel contact legt met potentiële kandidaten dan vanaf een officieel bedrijfsprofiel. U kunt wel een duidelijke link leggen met uw bedrijf door uw profielkleuren en achtergrond aan de huisstijl aan te passen en bedrijfsinformatie toe te voegen.

Schrijf bijvoorbeeld over uw interesses, (nieuws)onderwerpen die u op internet bent tegengekomen en ontwikkelingen in uw branche.

Intensief en actief

Sociale media zijn pas effectief als ze intensief en actief worden gebruikt: u moet de profielen aanmaken en onderhouden, op regelmatige basis berichten plaatsen en contacten met potentiële nieuwe werknemers in het netwerk onderhouden. Dit is dus nogal een tijdrovende klus. Zeker als uw werkgever sociale media ook wil inzetten voor andere doeleinden dan het werven van personeel, zou u met uw werkgever kunnen kijken naar mogelijkheden om een extra medewerker aan te nemen.

Communicatiestrategie

Uit bovenstaande punten blijkt dat er veel komt kijken bij werving via sociale media. Een goed doordachte communicatiestrategie is daarom van belang. Dit begint met het formuleren van doelstellingen: wat wilt u precies bereiken en via welke netwerksites?

Vervolgens kunt u een plan maken om uw doelen te bereiken. De doelen en strategie kunnen per netwerksite verschillen. De doelgroep zelf is in ieder geval altijd het uitgangspunt. Het is belangrijk dat u aansluiting bij hen vindt, zonder een onjuist beeld van uw organisatie te geven.

Het gebruik van sociale media is pas echt effectief als er een duidelijke communicatiestrategie is en u er voldoende tijd en energie in steekt.

Geen vervanging

Werving via sociale media is in opkomst, maar zal andere wervingsstrategieën zeker nog niet vervangen. De netwerkmogelijkheden van sites als Facebook en LinkedIn zijn vooral een nuttige aanvulling op de ‘ouderwetse’ middelen. Uiteraard kan kennismaking via netwerksites ook de sollicitatiegesprekken niet volledig vervangen. Voor de uiteindelijke selectie blijft het belangrijk om iemand persoonlijk te spreken.